joi, 18 aprilie 2013

Ascultarea empatică

Ascultarea empatică pătrunde înăuntrul
cadrului de referinţă al interlocutorului. Priviţi într-însul, priviţi lumea aşa cum o
vede el, îi înţelegeţi paradigma, înţelegeţi ce simte.
Empatia nu este unul şi acelaşi lucru cu simpatia. Simpatia poate fi
definită ca un fel de învoială, un fel de judecată. Uneori se întâmplă să fie
singurul răspuns, singura emoţie adecvată. Însă mulţi oameni se hrănesc de-a
dreptul din simpatie şi devin dependenţi. În esenţă, ascultarea empatică nu
implică o atitudine aprobatoare din partea dv.; înseamnă o înţelegere cât mai
deplină, cât mai profundă la nivel intelectual şi afectiv a interlocutorului dv.

Ascultarea empatică presupune mult mai mult decât a înregistra, a reflecta
sau chiar a înţelege cuvintele rostite. Experţii în comunicare susţin că, în
realitate, numai 10 procente din comunicarea noastră se face prin intermediul
cuvintelor. Alte 30 de procente sunt reprezentate de sunete şi 60 de procente de
limbajul corporal. Când ascultaţi empatic, ascultaţi cu urechile dv., dar - fapt
foarte important - ascultaţi şi cu ochii şi cu inima. Ascultaţi percepând
sentimente, semnificaţii. Ascultaţi limbajul comportamental. Vă folosiţi şi
emisfera dreaptă, şi cea stângă.

Percepeţi, simţiţi, intuiţi.

Cu cât e mai intensă, cu atât ascultarea empatică vă poate oferi date mai
corecte. În loc să vă proiectaţi propria biografie, prin care să interpretaţi
gândurile, sentimentele şi mobilurile unei persoane, trataţi cu realitatea ei
interioară, cu mintea şi cu sufletul ei.
Ascultaţi, pentru că vreţi să înţelegeţi. Doriţi să primiţi mesaje din însăşi
intimitatea unui suflet omenesc.
Mai mult, ascultarea empatică este cheia pentru a face depuneri în Contul
Afectiv - deoarece depunerea nu-şi dobândeşte sensul decât cu o condiţie: să nu
fie percepută ca atare de cealaltă persoană. Oricât v-aţi strădui să faceţi o
investiţie afectivă, ea se -preface într-o retragere din cont dacă persoana
respectivă percepe eforturile dv. ca fiind manipulative, interesate, intimidante sau
condescendente - deoarece în mod evident nu-i înţelegeţi nevoile profunde.
Ascultarea empatică reprezintă în sine o enormă depunere în Contul
Afectiv. Are un intens efect terapeutic şi vindecător, oferind interlocutorului "ozon
psihologic."

Dacă aerul din încăperea în care vă aflaţi acum ar fi brusc absorbit, ce s-ar
întâmpla cu lectura acestei cărţi? V-ar pieri tot interesul pentru ea; v-ar interesa
un singur lucru: să obţineţi aer.
Supravieţuirea ar fi unica dv. motivaţie.
Dar îndată ce-l aveţi, aerul nu vă mai motivează. Iată una dintre cele mai
importante revelaţii în domeniul motivaţiilor umane: nevoile satisfăcute nu
motivează. Numai cele nesatisfăcute motivează.
După supravieţuirea fizică, nevoia cea mai imperioasă a fiinţei umane este
supravieţuirea psihologică - a fi înţeles, a se putea afirma, a fi confirmat, a fi
apreciat.

Ascultând pe cineva cu empatie, îi oferiţi aer psihologic. După ce a fost
satisfăcută această nevoie vitală, puteţi trece la rezolvarea problemei, la
influenţarea ei.
Această nevoie de aer psihologic este un element hotărâtor în comunicare,
indiferent de domeniul vieţii.

Stephen Covey

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu